Sweco planlegger og former fremtidens byer og samfunn. Dette gjør de ved å tilby tjenester av høy kvalitet innen ingeniør-, miljø- og arkitekturfag. Sweco har 1.300 ansatte i Norge, 14.500 ansatte i verden og omsetter totalt for 15,3 milliarder NOK.
Sweco moment: Fra trykket til digitalt magasin
Oppgave:
Digitalisering av magasinet Moment, med mål om å øke aktiviteten, presentere flere nyheter og aktuelt stoff hyppigere enn før.
Sweco ønsket å øke synlighet gjennom en åpen løsning. I tillegg ønsket de inndeling i temaer, mulighet for søk og filtrering, samt oversikt over nyheter og relevante artikler. Målgruppen er primært bransjen og studenter, i tillegg til alle som er interessert i by- og sammfunnsutvikling, bærekraft, innovasjon og fremtid. Det skal være enkelt og inspirerende å dele og lenke til innholdet gjennom alle digitale kanaler. Moment skal gjenspeile Swecos samfunnsrolle og være en selvstendig site, parallelt med sweco.no.

Løsning:
Digitalisering av magasinet Moment, med mål om å øke aktiviteten, presentere flere nyheter og aktuelt stoff hyppigere enn før.
Swecomoment.no er en fleksibel løsning som er bygget opp av moduler som gjør det enkelt å tilpasse og publisere nytt innhold.
Forsiden er inspirerende og tiltalende, med store bilder og en heading som skaper interesse for hver artikkel. Mouseover synliggjør ingress, og øker dermed nysgjerrigheten for å klikke videre inn. Artikkelsidene inviterer til lesing gjennom fine bilder og god lesbarhet, og nederst vises relevante artikler. Uttrykk og valg av fonter, farger og bilder er hentet fra Swecos visuelle profil.
I toppmenyen kan man filtrere etter fagfelt, mens meny til andre artikler finnes lett tilgjengelig til høyre. I bunnen av hver artikkel ligger det lenke til relevante artikler. Ikoner for deling ligger i topp og bunn for hver artikkel.
Swecomoment.no og sweco.no utfyller hverandre og lenkes til hverandre der det er relevant.

Resultater:
Nettmagasinet gir muligheter til å nå lesere gjennom sosiale medier, nyhetsbrev, hjemmesider og bransjekanaler. Med en digital løsning kan innholdet tilpasses bedre i forhold til hva som blir lest og delt, slik at Moment blir enda mer relevant for leserne.
Den enkle løsningen er en ressurssparende måte å publisere aktuelle artikler på, og gjør at Sweco hyppig kan produsere nytt innhold. Sweco måler kontinuerlig hva som leses, slik at de kan tilpasse det mest relevante innholdet for leserne. Det er viktig i en bransje som stadig er i endring og utvikling.
