Skjermpublisering – hva er det?

Skjermpublisering brukes for å formidle informasjon, promotere kampanjer og å tiltrekke seg publikum. Men hva er skjermpublisering, eller digital signage, og hvordan fungerer det i praksis?

Hva er digital signage?

Digital signage viser til bruk av teknologier som LCD, LED og projeksjon for å vise innhold som bilder, video, streamingmedia og informasjon. Bruksområdet er fra butikker og restauranter, til kontorbygg og utendørs reklame. Digital skilting er rundt oss, og bruken blir mer og mer utbredt, da det er et voksende marked.

Fra videovegger til enkeltstående skjermer, så er det mye som faller inn under begrepet digital signage.

Hva er en digital signage-løsning?

Det er rett og slett at du publiserer ditt budskap i vår publiseringsløsning til skjerm. En enkel og effektiv måte, hvor du kan bruke sterke virkemidler som farger, bevegelse og lyd.

Skjermer er den beste løsningen – du fanger oppmerksomheten med levende bilder, og eventuelt lyd. Du kan skape ditt eget budskap, som enkelt kan skiftes ut.

Digital Signage i bruk

Skjermpublisering ved hjelp av enkel programvare

For mange har digital signage og skjermpublisering blitt synonymt med maskinvare, som skjermer, PC, nettverkskomponenter og mediespillere. Mens digital signage er et globalt begrep, har vi valgt å beskrive nøyaktig hva vi gjør – å publisere innhold til skjermer.

Skjermpublisering er prosessen med å publisere innhold til en skjerm eller flere skjermer ved hjelp av en skybasert programvare.

Digital signage-teknologien forholder seg til den fysiske maskinvaren som kreves for å drive en digital signage-løsning. Som for eksempel programvaren.

Programvaren

Programvare for digital signage, er en løsning som gjør det mulig å lage innhold som vises på skjermer. Programvare for digital signage kan deles inn i fire hovedkategorier:

  • Programvare som er installert på enten den interne eller eksterne mediespilleren
  • Programvare for innholdsstyring og distribusjon
  • Enhetsadministrasjon
  • Programvare for innholdsoppretting

Hvordan virker det?

Hvis du noen gang har lurt på hvordan digital signage fungerer, så er du ikke alene. En komplett digital signage-løsning består av tre viktige komponenter:

Et innholdsstyringssystem(CMS)

Et innholdsstyringssystem (CMS)

Det er her du laster opp alle grafiske elementer som bilder, grafikk, informasjon og videoer, som du vil vise på skjermene dine.

Digital Signage mediespiller

En mediespiller

Når du har lastet opp dine grafiske elementer til CMS-en, blir de sendt over via nettverket til den interne eller eksterne mediespilleren. Leverandører pakker ofte mediespilleren med den valgte programvaren for digital signage.

Profesjonell skjerm hvor innholdet skal vises

En profesjonell skjerm

Skjermen er stedet hvor det valgte innholdet skal vises. Det er flere variabler du må ta i betraktning når du velger riktig skjerm, for eksempel pris, funksjonalitet, kvalitet, holdbarhet og plassering.

Les mer om digital signage og programvaren DatabeatOMNI som Wittusen & Jensen, sammen med Databeat, er totalleverandør av.

Forskjellige typer digital signage

Det finnes hundrevis av forskjellige typer digitale signage-løsninger i markedet. Enten du vandrer rundt i en butikk, et kjøpesenter eller på en flyplass, sitter på et venterom eller fyller på bensin på en nærliggende bensinstasjon, kan du finne digital signage i flere størrelser og formater.

Skjermpublisering i butikklokale

Digitale plakater

Digitale plakater er den enkleste formen av digital signage. Hvis du er ny på digital signage, så er digitale plakater et flott sted å starte. De er enkle å lage og installere, kan brukes i både portrett og landskap, og tar ikke mye plass. Digitale plakater er ideelle når plassen er begrenset. Perfekt for bruk som digitale menytavler, eller som digitale plakater til salgssteder. I motsetning til tradisjonelle plakater, så kan du oppdatere innholdet i løpet av få minutter.

Frittstående digital signage-løsninger

Gulvmonterte skjermstativer er mer betydningsfulle eksempler på digital signage, og er ideelle for å skape en interaktivitet med kunden. Frittstående skjermer er spesielt nyttige for interaktiv bruk, for eksempel på skjermer som har berøringsskjermfunksjon i stedet for LCD-skjermer.

Takmontert digital signage

Et annet eksempel på digital signage er skjermer som er hengt i taket, som kan brukes veivisning eller for å dele generell informasjon. Takmonterte skjermer får mindre oppmerksomhet, men det er ideelt hvis du ønsker å produsere noe mindre påtrengende enn en frittstående skjerm.

Utendørs digital signage

Utendørs digital signage har blitt stadig mer populært. LCD-kabinetter må imidlertid være vanntette og inneholde tilstrekkelige kjøle-, varme- og luftstrømningssystemer for å sikre at de er trygge for utendørs bruk. Utendørs digital signage kan brukes på lignende måte som innendørsskjermer, og erstatter de mer tradisjonelle trykte reklametavlene vi er vant til å se.

Dette bør du vite om sjermpublisering

  • Alle tiltrekkes av levende bilder
  • Skjermene kan stå vertikalt og horisontalt
  • Skjermene kan stå i vindu og tåler temperatursvigninger
  • Vis ditt innhold døgnet rundt
  • Klart og tydelig bilde med god lysstyrke
  • Garanti- og reklamasjonsrettigheter
  • Systemet er basert på enkel PowerPoint-løsning, hvor du kan lage innholdet selv
  • Du kan få egne maler hvor du kan endre innholdet
  • Lag videovegg ved å koble flere skjermer sammen
  • Skyløsning – administrer din skjerm når og hvor du vil.

Skybasert programvare

Det er mange fordeler med å velge en skybasert programvare for digital signage:

  • Enklere å skalere opp og ned
  • Kostnadseffektivt
  • Fjerner behovet for hardware support
  • Lar deg oppdatere og publisere innhold fra praktisk talt hvor som helst (så lenge du har internett)

Har du spørsmål om digital signage?
Kontakt oss for å komme i gang med neste generasjons innhold til dine skjermer!

Espen Borg Larsen
el@wj.no