Røde Kors: Infografikk og animasjoner om blodgivning

Animasjon kan være et effektivt virkemiddel for å forklare komplekse prosesser. Når slike prosesser skal vises i sosiale medier er forenkling av budskap og bruk av bevegelse nærmest en nødvendighet. Sammen med Røde Kors har vi utarbeidet et visuelt uttrykk som enkelt forklarer hvorfor det er viktig å gi blod. 

Animasjon 1: Bli blodgiver.

Oppgave:

Røde Kors ønsket seg informasjonsgrafikk som skulle visualisere ulike aspekter ved blodgivning. De så for seg digitale, statiske plakater til bruk i sosiale medier, og ville at vi skulle utvikle et visuelt uttrykk for infografikk til dette, samt bearbeide tekst.

Før vi kunne gå i gang med å løse denne utfordringen måtte vi sette oss godt inn i hva som faktisk skjer når man gir blod, og hva de ulike blodkomponentene gjør og hvordan de ser ut.

Animasjon 2: Når du gir blod.

Løsning:

Vi rådet Røde Kors til å forsterke budskapet ved hjelp av animasjoner. Dette var en idé de likte veldig godt. Sammen landet vi derfor på å designe både statisk og animert grafikk.

Dette er et godt eksempel på at man ved å snakke med fagfolk ofte kan komme frem til en løsning som er enda bedre enn det man først trodde man trengte. Forvent litt mer når du samarbeider med oss!

Resultatet ble fire ulike animasjoner; tre som forklarer hva som skjer når du gir blod, hva som skjer med blodet og hvorfor det er viktig å være blodgiver, og én som takker blodgivere for at de redder liv.

Grafikken har et kraftfullt og tydelig formspråk, utformet med Røde Kors sine farger og fonter. Kraftig font og korte og konsise tekster på sort bakgrunn gjør disse filmene svært effektfulle, mens infografikken til trykte flater egner seg best på helt lys bakgrunn.

Animasjon 3: Om blodet du gir.

Resultat:

Animasjonene har hatt flere tusen visninger på Facebook, og nå som grafikken er etablert kan den enkelt brukes i videre kommunikasjon, både statisk og animert, til både trykte og digitale flater.

«Vi synes filmene er superbra! De er både tydelige og lettfattelige.»
Elizabeth Salas Andreassen, Røde Kors

Grafikken vi utarbeidet ble også brukt i blodgiverfilmen vi lagde sammen med Røde Kors i anledning Verdens blodgiverdag 14. juni 2019.

Vi er stolte av å samarbeide med en organisasjon som Røde Kors, og er glade for å kunne bidra til å spre deres viktige budskap. Har du forresten husket å gi blod i det siste?

Animasjon 4: Takk for at du gir blod.

Plakater Røde Kors

Plakater som henger i blodbanker og på legekontorer.

Vil du vite mer om oppdraget?
Kontakt oss

Våre referanser

BOOST: Messestand

BOOST er en årlig messe i regi av Wittusen & Jensen, hvor målet er å samle både kunder og samarbeidspartnere for å hente ny inspirasjon.
Les mer

Maze: Lansering av nytt produkt

I forbindelse med utviklingen av kaffemerket Maze har vi stått for alt fra navneidé og logodesign til pakningsdesign og markedsføring.
Les mer

Bien Sparebank: Dekorering av «bank på døra»-bilen

Vi har hjulpet Bien Sparebanken med utforming og foliering av bilen «Bank på døra», en el-bil som rådgiverne bruker til å reise ut for å møte kunder.
Les mer

TOOLS: Messestand
Vei og Anlegg 2018

TOOLS ønsket nytt design på sin messestand under Vei og Anlegg 2018, som ble avholdt på X Meeting Point på Hellerudsletta.
Les mer

Norges Handikapforbund: Landsmøtet 2017

Vi fikk i oppgave av Norges Handikapforbund (NHF) å lage et kommunikasjonskonsept for landsmøtet 2017.
Les mer

Norges Handikapforbund: Utsmykking av lokaler

I samarbeid med Universell Utforming AS fikk vi i oppdrag å utsmykke Handikapforbundets lokaler. Resultatet ble flere bilder i aluminium, heldekkende folie, og tapet på vegg, samt oppsett til plakater og eksponeringsmateriell i vindu.
Les mer

Stena Line: Dekor til barnehjørnet på terminalen

For å skape en lun atmosfære ble det valgt bannerbow for å skape en følelse av rom, i tillegg ble det produsert saccosekker i samme design som resten av konseptet, som gikk igjen på alle flater i lekesonen.
Les mer

Watoto Skandinavia: Med hjertet i Afrika

Watotos barnekor er på verdensturné hvert år. Vi fikk i oppgave å hjelpe Watoto med profilartikler til Skandinavia.
Les mer

Maskinentreprenørenes Forbund: Arctic Entrepreneur

Arctic Entrepreneur er en stor, felles møteplass for maskinentreprenørenes bransje. Vi hadde ansvaret for invitasjon, påmelding og fakturering for alle deltakere, i tillegg til ny visuell profil.
Les mer

Høyskolen Diakonova: Suksess med tydelig identitetsdesign

Høyskolen Diakonova ønsket å bli mer synlig for potensielle studenter og oppnå høyere troverdighet som studiested. I tillegg ville de kommunisere det unike ved høyskolen.
Les mer