Ringnes: Med øl i tankene

Oppgave:

For å skape bedre øl«opplevelser» for sine kunder ønsket Ringnes å ta grep internt for å heve kompetansenivået i bedriften. Tanken var å øke kunnskapen om produktene, spre den både internt og eksternt, og ikke minst å sørge for lett tilgjengelige kunnskapskilder i salgsprosessen. Vår oppgave var å skape engasjement og interesse for egenopplæring blant de ansatte, slik at alle fikk et bedre utgangspunkt for å selge riktig produkt til riktig kunde.

Løsning:

Vi fokuserte på bryggeriselskapets stolthet, og oppfordret målgruppen (de ansatte) til å bygge videre på denne gjennom å øke kunnskapen om kjerneproduktet i Ringnes – nemlig øl. E-læringsløsningen, som vi kalte ”Med øl i tankene”, tok utgangspunkt i verdien av å lære. Vi kalte det en kunnskapsreise, som metafor på en spennende prosess hvor ny kunnskap og nye inntrykk gir motivasjon til å søke enda mer kunnskap. Løsningen ble en skreddersydd responsiv e-læringsplattform, hvor de ansatte selv ble guidet gjennom det faglige stoffet, innkalt til samlinger og til slutt testet via en eksamen. Et digitalt og analogt kommunikasjonsløp motiverte deltakerne underveis. Kommunikasjonsløpet hadde som formål at deltakerne skulle bli med på kunnskapsreisen, og pakke kofferten med glede.

Resultater:

E-læringen fikk en god mottakelse i Ringnes, og kunnskapsnivået til distriktssjefer, KAM-er og regionssjefer ble hevet gjennom involverende og engasjerende læring. E-læringen gjør det mulig å dele, synliggjøre, bevisstgjøre og heve kunnskapen som allerede eksisterer i Ringnes. Kunnskapsreisen «Med øl i tankene» er i en startfase, og vil fortsette i en femårsperiode. Målene er langsiktige og løsningen skal videreutvikles slik at den kan spres til horecamarkedet med hensikt om å styrke kunnskapen hos ansatte så vel som hos kunder av Ringnes.

Foto i e-læringsløsningen: Øivind Haug og Ringnes.

Vil du vite mer om oppdraget vi gjorde for Ringnes?
Kontakt Espen Borg Larsen (ebl@wj.no, tlf. +47 930 28 113)

Våre referanser

Røde Kors: Infografikk og animasjoner om blodgivning

Animasjon kan være et effektivt virkemiddel for å forklare komplekse prosesser. Når slike prosesser skal vises i sosiale medier er forenkling av budskap og bruk av bevegelse nærmest en nødvendighet.
Les mer

BOOST: Messestand

BOOST er en årlig messe i regi av Wittusen & Jensen, hvor målet er å samle både kunder og samarbeidspartnere for å hente ny inspirasjon.
Les mer

Maze: Lansering av nytt produkt

I forbindelse med utviklingen av kaffemerket Maze har vi stått for alt fra navneidé og logodesign til pakningsdesign og markedsføring.
Les mer

Bien Sparebank: Dekorering av «bank på døra»-bilen

Vi har hjulpet Bien Sparebanken med utforming og foliering av bilen «Bank på døra», en el-bil som rådgiverne bruker til å reise ut for å møte kunder.
Les mer

TOOLS: Messestand
Vei og Anlegg 2018

TOOLS ønsket nytt design på sin messestand under Vei og Anlegg 2018, som ble avholdt på X Meeting Point på Hellerudsletta.
Les mer

Norges Handikapforbund: Landsmøtet 2017

Vi fikk i oppgave av Norges Handikapforbund (NHF) å lage et kommunikasjonskonsept for landsmøtet 2017.
Les mer

Norges Handikapforbund: Utsmykking av lokaler

I samarbeid med Universell Utforming AS fikk vi i oppdrag å utsmykke Handikapforbundets lokaler. Resultatet ble flere bilder i aluminium, heldekkende folie, og tapet på vegg, samt oppsett til plakater og eksponeringsmateriell i vindu.
Les mer

Stena Line: Dekor til barnehjørnet på terminalen

For å skape en lun atmosfære ble det valgt bannerbow for å skape en følelse av rom, i tillegg ble det produsert saccosekker i samme design som resten av konseptet, som gikk igjen på alle flater i lekesonen.
Les mer

Watoto Skandinavia: Med hjertet i Afrika

Watotos barnekor er på verdensturné hvert år. Vi fikk i oppgave å hjelpe Watoto med profilartikler til Skandinavia.
Les mer

Maskinentreprenørenes Forbund: Arctic Entrepreneur

Arctic Entrepreneur er en stor, felles møteplass for maskinentreprenørenes bransje. Vi hadde ansvaret for invitasjon, påmelding og fakturering for alle deltakere, i tillegg til ny visuell profil.
Les mer