Oppgave:
Ringnes: Med øl i tankene
For å skape bedre øl«opplevelser» for sine kunder ønsket Ringnes å ta grep internt for å heve kompetansenivået i bedriften. Tanken var å øke kunnskapen om produktene, spre den både internt og eksternt, og ikke minst å sørge for lett tilgjengelige kunnskapskilder i salgsprosessen. Vår oppgave var å skape engasjement og interesse for egenopplæring blant de ansatte, slik at alle fikk et bedre utgangspunkt for å selge riktig produkt til riktig kunde.

Løsning:
Vi fokuserte på bryggeriselskapets stolthet, og oppfordret målgruppen (de ansatte) til å bygge videre på denne gjennom å øke kunnskapen om kjerneproduktet i Ringnes – nemlig øl. E-læringsløsningen, som vi kalte ”Med øl i tankene”, tok utgangspunkt i verdien av å lære. Vi kalte det en kunnskapsreise, som metafor på en spennende prosess hvor ny kunnskap og nye inntrykk gir motivasjon til å søke enda mer kunnskap. Løsningen ble en skreddersydd responsiv e-læringsplattform, hvor de ansatte selv ble guidet gjennom det faglige stoffet, innkalt til samlinger og til slutt testet via en eksamen. Et digitalt og analogt kommunikasjonsløp motiverte deltakerne underveis. Kommunikasjonsløpet hadde som formål at deltakerne skulle bli med på kunnskapsreisen, og pakke kofferten med glede.

Resultater:
E-læringen fikk en god mottakelse i Ringnes, og kunnskapsnivået til distriktssjefer, KAM-er og regionssjefer ble hevet gjennom involverende og engasjerende læring. E-læringen gjør det mulig å dele, synliggjøre, bevisstgjøre og heve kunnskapen som allerede eksisterer i Ringnes. Kunnskapsreisen «Med øl i tankene» er i en startfase, og vil fortsette i en femårsperiode. Målene er langsiktige og løsningen skal videreutvikles slik at den kan spres til horecamarkedet med hensikt om å styrke kunnskapen hos ansatte så vel som hos kunder av Ringnes.

Foto i e-læringsløsningen: Øivind Haug og Ringnes.
Vil du vite mer om oppdraget vi gjorde for Ringnes?
Kontakt Espen Borg Larsen (ebl@wj.no, tlf. +47 930 28 113)