Sweco moment: Fra trykket til digitalt magasin

Sweco planlegger og former fremtidens byer og samfunn. Dette gjør de ved å tilby tjenester av høy kvalitet innen ingeniør-, miljø- og arkitekturfag. Sweco har 1.300 ansatte i Norge, 14.500 ansatte i verden og omsetter totalt for 15,3 milliarder NOK.

Oppgave:

Digitalisering av magasinet Moment, med mål om å øke aktiviteten, presentere flere nyheter og aktuelt stoff hyppigere enn før.

Sweco ønsket å øke synlighet gjennom en åpen løsning. I tillegg ønsket de inndeling i temaer, mulighet for søk og filtrering, samt oversikt over nyheter og relevante artikler. Målgruppen er primært bransjen og studenter, i tillegg til alle som er interessert i by- og sammfunnsutvikling, bærekraft, innovasjon og fremtid. Det skal være enkelt og inspirerende å dele og lenke til innholdet gjennom alle digitale kanaler. Moment skal gjenspeile Swecos samfunnsrolle og være en selvstendig site, parallelt med sweco.no.

Hånd i kafémiljø holder mobil som viser Sweco Moment. Uskarp bakgrunn med hånd som holder kaffekopp, laptop og vindu

Løsning:

Digitalisering av magasinet Moment, med mål om å øke aktiviteten, presentere flere nyheter og aktuelt stoff hyppigere enn før.

Swecomoment.no er en fleksibel løsning som er bygget opp av moduler som gjør det enkelt å tilpasse og publisere nytt innhold.

Forsiden er inspirerende og tiltalende, med store bilder og en heading som skaper interesse for hver artikkel. Mouseover synliggjør ingress, og øker dermed nysgjerrigheten for å klikke videre inn. Artikkelsidene inviterer til lesing gjennom fine bilder og god lesbarhet, og nederst vises relevante artikler. Uttrykk og valg av fonter, farger og bilder er hentet fra Swecos visuelle profil.

I toppmenyen kan man filtrere etter fagfelt, mens meny til andre artikler finnes lett tilgjengelig til høyre. I bunnen av hver artikkel ligger det lenke til relevante artikler. Ikoner for deling ligger i topp og bunn for hver artikkel.

Swecomoment.no og sweco.no utfyller hverandre og lenkes til hverandre der det er relevant.

En forside av Sweco Moment vist på en imac. Lys grå bakgrunn.

Resultater:

Nettmagasinet gir muligheter til å nå lesere gjennom sosiale medier, nyhetsbrev, hjemmesider og bransjekanaler. Med en digital løsning kan innholdet tilpasses bedre i forhold til hva som blir lest og delt, slik at Moment blir enda mer relevant for leserne.

Den enkle løsningen er en ressurssparende måte å publisere aktuelle artikler på, og gjør at Sweco hyppig kan produsere nytt innhold. Sweco måler kontinuerlig hva som leses, slik at de kan tilpasse det mest relevante innholdet for leserne. Det er viktig i en bransje som stadig er i endring og utvikling.

Her ser du Moment som nettmagasin.

Forside av Sweco Moment vist på ipad, artikkeltekst vist på mobil. Lys grå bakgrunn.

Våre referanser

Røde Kors: Infografikk og animasjoner om blodgivning

Animasjon kan være et effektivt virkemiddel for å forklare komplekse prosesser. Når slike prosesser skal vises i sosiale medier er forenkling av budskap og bruk av bevegelse nærmest en nødvendighet.
Les mer

BOOST: Messestand

BOOST er en årlig messe i regi av Wittusen & Jensen, hvor målet er å samle både kunder og samarbeidspartnere for å hente ny inspirasjon.
Les mer

Maze: Lansering av nytt produkt

I forbindelse med utviklingen av kaffemerket Maze har vi stått for alt fra navneidé og logodesign til pakningsdesign og markedsføring.
Les mer

Bien Sparebank: Dekorering av «bank på døra»-bilen

Vi har hjulpet Bien Sparebanken med utforming og foliering av bilen «Bank på døra», en el-bil som rådgiverne bruker til å reise ut for å møte kunder.
Les mer

TOOLS: Messestand
Vei og Anlegg 2018

TOOLS ønsket nytt design på sin messestand under Vei og Anlegg 2018, som ble avholdt på X Meeting Point på Hellerudsletta.
Les mer

Norges Handikapforbund: Landsmøtet 2017

Vi fikk i oppgave av Norges Handikapforbund (NHF) å lage et kommunikasjonskonsept for landsmøtet 2017.
Les mer

Norges Handikapforbund: Utsmykking av lokaler

I samarbeid med Universell Utforming AS fikk vi i oppdrag å utsmykke Handikapforbundets lokaler. Resultatet ble flere bilder i aluminium, heldekkende folie, og tapet på vegg, samt oppsett til plakater og eksponeringsmateriell i vindu.
Les mer

Stena Line: Dekor til barnehjørnet på terminalen

For å skape en lun atmosfære ble det valgt bannerbow for å skape en følelse av rom, i tillegg ble det produsert saccosekker i samme design som resten av konseptet, som gikk igjen på alle flater i lekesonen.
Les mer

Watoto Skandinavia: Med hjertet i Afrika

Watotos barnekor er på verdensturné hvert år. Vi fikk i oppgave å hjelpe Watoto med profilartikler til Skandinavia.
Les mer

Maskinentreprenørenes Forbund: Arctic Entrepreneur

Arctic Entrepreneur er en stor, felles møteplass for maskinentreprenørenes bransje. Vi hadde ansvaret for invitasjon, påmelding og fakturering for alle deltakere, i tillegg til ny visuell profil.
Les mer